Orgineel | Na tuning | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
Vermogen | 130 PK | 180 PK | + 50 PK | |
Koppel | 300 NM | 430 NM | + 130 NM | |
Prijs inclusief BTW |
Een stage 1 bestaat uit de herprogrammatie van de motorcomputer van het voertuig, waarbij de afstellingen van de parameters op maat gebeurt. De software is bij ons op de testbank ontwikkeld en 100% betrouwbaar. Alle waarden blijven bij een stage1 binnen de door de constructeur gestelde veiligheidsnormen.
Een stage 2 bestaat uit het optimaliseren van de elementen rondom de motor. Denk aan de inlaat en uitlaat, veel fabrikanten ontwikkelen een restrictief inlaat systeem om aanzuig geluid van de motor te dempen, door montage van een sport luchtfilter of een aangepaste luchtinlaat kan er meer lucht naar de motor en krijgen we een hogere vermogenswinst. Een stage 2 is in sommige gevallen buiten de veiligheidsnorm van de constructeur, daarom moeten er in sommige gevallen onderdelen versterkt worden zoals de koppeling.
Een stage 3 bestaat uit het vervangen van de turbo, in en uitlaat, sport nokkenassen, en soms het vergroten van de cilinder inhoud. Soms zijn hier wel wat risico's aan verbonden naar betrouwbaarheid toe, maar dit is niet altijd. Zo maken de constructeurs vaak 1 basis motorblok en door gebruik van een grotere turbo en injectoren kunnen ze 2 vermogensversies maken. Het spreekt voor zich dat je dus in sommige gevallen met originele onderdelen van de zwaardere versie jouw motor kan opvoeren zonder dat dit gevolgen heeft naar de betrouwbaarheid toe aangezien het motorblok hier door de constructeur reeds op voorzien was.